Ann-Margarethe Livh

Öppet brev till Per Ankersjö

Öppet brev till stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö.

Hej Per!

Vad roligt att du tar upp och driver allt fler av Vänsterpartiets förslag när det gäller att minska bilismen och underlätta för cyklister i Stockholms innerstad. Ditt senaste förslag om cykelgator är väldigt intressant och helt i linje med Vänsterpartiets politik. Du har ju tidigare  gått ut och talat om bilfria gator, precis som vi också har gjort.

Per, visst tycker du också att det vore bra med bilfria söndagar i innerstaden, fler lånecyklar och stora trygga cykelparkeringar i anslutning till tunnelbane- och pendeltågstationer.  Det är några av våra förslag som jag tror att du gillar.

Tillsammans med centerpartiet kan vi i oppositionen få majoritet för miljövänliga förslag. I våras förde du fram ett förslag om att Kungsgatan ska bli bilfri. Men när vi i oppositionen ställde oss positiva backade du och ville bara rösta med den borgerliga alliansen. Det är synd att du vägrar samarbeta med oss. Gjorde du det, skulle du faktiskt kunna få något gjort på jobbet.

Vänliga hälsningar,

Ann-Margarethe Livh