DSC_0409

Wennerholm försvarar farliga spärrar

Det moderata trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm hyser ingen förståelse för den rädsla som många SL-resenärer har för de höga glasdörrsspärrarna.

När han i landstingsfullmäktige kommenterade Gunilla Roxby Cromvalls förslag att spärrarna ska öppnas i avvaktan på att tekniken fungerar, viftade han bort problemet.  Visserligen tycker inte heller Christer G om att människor skadas i spärrarna, men han ser hellre med spänning fram emot den utredning som i ett slag ska laga de opålitliga spärrarna.

Och i vart fall, underströk Wennerholm, är Vänsterpartiets syfte bara att få bort spärrarna helt och hållet. Där har Wennerholm rätt. V förespråkar öppen spärrlinje med täta kontroller, inte minst för att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig.

- Trafiklandstingsrådet tycker att jag överdriver när jag påtalar hur många som skadas varje dag. Det är ansvarslöst av honom. Han inser inte heller att spärrarna inte hindrar plankare som alltid finner nya sätt att manövrera tekniken, ofta genom att använda andra resenärer, vilket skapar stor irritation, säger Gunilla Roxby Cromvall.

2 antal svar

  1. Mats Hellqvist

    GILJOTINSPÄRRARNA ÄR ETT SYMTOM, INTE SJUKDOMEN.
    Den sjuka saken är ett fanatiskt fastklamrande vid lantliga trafiksystem (dvs. privatbilism) i städer där det fysiska utrymmet är en knapp resurs. Självklarheten, att de mest skrymmande trafikslaget (privatbilister), inte bör ha större utrymme, per individ, än de minst utrymmeskrävande (kollektivresenärer, cyklister och gående) avskyr den bakåtsträvande borgligheten, vars bakåtsträvande siktar bortom tidigmodern tid, utan jämlikhets idéer.
    Transaktionskostnaden, eller särkostnaden som företagsekonomer kallar den, för den delvisa avgiftsfinansieringen av kollektivtrafiken, jämfört med en helfinansiering via landstingskatten, vill fanatikerna till varje pris smussla undan. Inte att undra på! Hur mycket av stockholmarnas pengar som slösas bort sedan 1967 vill de inte alls tala om. De ända logiska argumentet emot nolltaxa är borgligt fördelningspolitiskt: ”Vi som har gott om pengar vill inte behöva vara med och betala för ett effektivt och miljövänligt trafiksystem i Stockholm. Vi vill åka i våra skrytbilar.” Vill inte vara nedlåtande eller elak, men, värnar vänsterpartiet om avgifts systemet/slöseriet av någon annan orsak än ett litet intellektuellt underskott? Även omedvetenheten om de negativa konsekvenserna av att följa principen att flytta till tunnelbanan anslutande bussar bort från tunnelbanan tyder på ett dylikt underskott.
    Mats

    Svara
  2. Jonna Banck

    Det förvånar mig att Vänsterpartiet är är lika besatta av att sätta dit kollektiv resenärer som SL är. De som oftast använder kollektivtrafiken är de mindre bemedlade medborgarna.och jag som trodde att vänsterpartiet värnade de ekonomiskt mindre lyckligt lottade.
    Jonna den miljövärnande

    Svara

Kommentera