Gå direkt till innehållet

”Luften i Förbifart Stockholm kan döda 20 bilister varje år”

”Luften i Förbifart Stockholm kan döda 20 bilister varje år” skriver här Stellan Hamrin (V) i en replik till Trafikverket.

Vi avslöjade att den nya motorvägen kommer att leda till:

 – att 20 människor dör i förtid varje år
 – att luftkvalitén blir > 100 ggr sämre än gränsvärdena utomhus
 – att den kostar långt mer än 27,8 miljarder
 – att tunnlar saknar gränsvärden men att Trafikverket kan skapa sina egna och
 – att klimatmålen därför inte kommer att nås

Ansvariga politiker väljer att inte svara och Trafikverket tvingas därför bära hundhuvudet. Vi kan nu konstatera att allt vi sagt enligt ovan är helt korrekt.

Man säger att det totalt dör 20 människor färre genom att man dödar 20 människor i den nya tunneln. Då utgår man från att antalet döda ”utomhus” ska bli konstant – ingen 0-vision här inte – och att det inte finns alternativ. Det gör det – satsa pengarna på ännu mer utbyggd kollektivtrafik och spola Förbifarten. Då dör inga.

Och man erkänner att alla trafikanter får tillskott av gifter Så för alla dom som redan bor eller bott vid starkt trafikerade vägar är Förbifarten inget alternativ. Dom har fyllts sin kvot av gifter och får åka nån annanstans.

Man säger att man klarar samhällets krav. Det är lögn – man klarar ”samhällets” kommande krav, som man själv sätter för att slippa stoppa motorvägen.

Man säger fortfarande att priset är 27,8 miljarder i 2009 års penningvärde. Inte sant – det är med de för detta projekt unika räntekostnaderna drygt 40 miljarder. Och de 27,8 miljarderna 2009 blir 33 miljarder den dag 2014 man ev. sätter igång. Och sen 1 miljard till varje år.

Man motsäger inte att tunnelluften blir direkt giftig och att det kan räcka med en enda resa utan fungerande skydd för att förkorta sitt liv. Upp till 80 % av kväveoxider och små partiklar kommer in i bilen även med filter och 100 % i alla de fall det personliga skyddet inte fungerar. Bilar utan fungerande cirkulationssystem ska tydligen inte tillåtas.

Förbifarten knyter ihop norr och söder. Ja – för den med 1-2 % varje år minskande skara som har bil. Det halverar bilåkandet på 30 år. Ny och bättre kollektivtrafik för 40 miljarder knyter däremot ihop norr och söder för alla invånare. Och nödvändig trafik kan utnyttja de vägar som redan finns.

Och allra sist erkänner man rätt ut det vi alltid hävdat. När framkomligheten genom nya vägar blir bättre för bilar, då har man själv skapat ett ökat bilåkande. Hälften av kollektivresenärerna har bil. Då tar en del av dem bilen som förr. Och då uppnår man precis det man lovat att inte göra – nämligen förhindra att de klimatmål man själv satt ska kunna uppnås.

Det var som vi trodde – klimatmålen var ett löfte för att lugna oroliga medborgare. I verkligheten har man hela tiden fortsatt planera för bilismen.

Nu tror vi mer på forskarna än på borgerliga och socialdemokratiska politiker. Bilismen minskar för den är dyr och omodern. Folk vill åka kollektivt för det blir billigare och miljövänligare. Och då står vi där med en monstruös motorväg för mer än 40 miljarder, som förstör miljön i Skärholmen och vid Järvafältet och som våra barn och barnbarn får betala. För dom förstod inte bättre.

Läs den tidigare replikväxlingen i Dagens Nyheter.