Gå direkt till innehållet

Bromma flygplats – ett hinder för nya bostäder

Bromma flygplats och det buller som flygplatsen orsakar stoppar bostadsprojekt långt utanför gränsen till själva flygplatsen. Till stadsbyggnadsnämnden den 20 augusti 2015 hade vi ett ärende om att bygga bostäder i Bromma (se platsen på den röda pricken på bilden nedan). Det avslogs för att det låg under den så kallade bullerutbredningen, det vill säga ett område där ljudnivå överstiger 55 decibel och därmed inte ska bebyggas enligt översiktsplanen. Den höga ljudnivån beror på buller från flygplatsen. Området utvidgades i samband med att Bromma uppdaterade sin status som flygplats.

Som du kan se i bilden här nedan så är området enormt stort och sträcker sig hela vägen in till Kungsholmen. Vem som helst kan se att detta är ett hinder i Stockholms bostadsbyggande. Byggprojekt som bantas eller inte blir av har det skrivits en del om på senare tid. Exempelvis uttalade sig stadsbyggnadskontoret om ett jätteprojekt som var tänkt att starta vid Marieberg på Kungsholmen som stoppas på grund av flyget . Det är utan tvekan så att Bromma flygplats hindrar Stockholms utveckling och är en våt filt som lägger sig över Stockholms bostadsbyggande.

Karta över bullerutbredningen vid Bromma flygplats
Karta över bullerutbredningen vid Bromma flygplats

 

 

Flygtrafiken måste omplaneras. Det finns säkert en och annan som säger att det bara är att ändra reglerna så att det går att bygga i områden med mer buller. Men i så fall gör man det på bekostnad av stadskvalité och hälsa. Dessutom finns det nog ingen som kommer att föreslå att staden ska acceptera så extremt mycket högre värden att bullerutbredningens område skulle minska dramatiskt. Brommaflyget kommer att vara en bromskloss för bostadsbyggandet oavsett förändringar i bullerregler.

Jag är av uppfattningen att det buller vi kan göra något åt ska vi försöka arbeta bort. Dit hör flygtrafiken som vi kan bli helt kvitt. Den rödgrönrosa majoriteten har tagit sikte på detta och planerar därför för en avveckling flygplatsen till år 2022. Vi står inför en enorm bostadsbrist och då behöver vi planera om och göra prioriteringar. För mig är det självklart att det som kommer först är att bostadslösa ska få en bostad och att stockholmarna ska få en bättre stadsmiljö.

Sebastian Wiklund, gruppledare och ledamot i stadsbyggnadsnämnden