Gå direkt till innehållet

Kundprofil tack!

Marie tillhör gruppen människor som hellre promenerar än nyttjar kollektivtrafikens fordon. Som innerstadsbo är det vanligtvis inga större problem att ta sig fram men det händer dock att någon resa måste företas utanför stadens tullar. Då har Marie haft för vana att knappa in en SMS-biljett på mobilen – frid och fröjd! Men sedan en tid har Marie halvt om halvt uppfattat att någon form av registrering måste ske för att kunna köpa SMS-biljett från första februari.

Marie stiger upp tidigt och går in på SL:s hemsida och läser ”För dig som resenär blir det alltså lite krångligare om du vill resa på sms-biljett, men när du väl har registrerat dina uppgifter kan du beställa som vanligt”.  SL vill nämligen ha en kundprofil. Det låter förtröstansfullt, tänker Marie och gör ett tappert försök att knappa in sina uppgifter men möts av beskedet att det INTE går att registrera sig på grund av driftstörningar.

Marie ger inte upp utan vänder sig till supporten som verkar ha sovit dåligt i natt (kanske av nervositet inför denna dag?) eller glömt vad hen lärde sig på den där kursen om hur man blir service-minded.

På frågan hur man gör för att resa med sms-biljett idag tycker supporten att man gott kan ta sig till en automat eller ett SL-ombud. Om inte det finns i närheten ska man fråga busschaffauffören snällt om man får resa utan biljett. Då blir Marie riktigt ängslig, för tänk om busschauffören också sovit dåligt i natt eller glömt bort den där charmkursen.

Marie bestämmer sig för att stanna hemma i dag och hoppas att driften fungerar i morgon. Annars blir det bästa promenadskorna i stället.