Gå direkt till innehållet

Alliansen kritiserar sin egen trafikpolitik

I en debattartikel i DN lovar alliansens partiledare att de ska satsa på kollektivtrafiken i Stockholm. Det är utmärkt att de upptäckt att kollektivtrafiken i storstäderna måste stärkas, men det är symptomatiskt att ”den största satsningen på tunnelbanan i modern tid” uppgår till ungefär hälften av de 40-60 miljarder som det omoderna vägbygget Förbifart Stockholm kommer kosta. I artikeln påstås att kollektivtrafiksatsningarna ska delfinansieras av trängselskatten, men i alliansen egna riktningsbeslut har de redan avsatt medlen till Förbifart Stockholm.
 
Det är svårt att tro att alliansen som hittills bara investerat vägbyggen plötsligt skulle börja prioritera kollektivtrafiken. Enligt Stockholmsöverenskommelsen ska drygt 75 procent av intäkterna från trängselskatt till 2024 användas för att finansiera bygget av Förbifart Stockholm. Då finns det inte samtidigt pengar till kollektivtrafik, det var ett av skälen till att vi stod utanför överenskommelsen.
Vi kan ställa upp på hälften av det alliansen säger i artikeln; att framtidens städer kräver kollektivtrafik och att vi måste investera nu. Men om vi är överens om detta, varför då inte lägga de enorma resurser som Förbifart Stockholm slukar på att istället bygga ut tunnelbanan?

Läs även Jens Holms utmärkta replik: ”Förbifart Stockholm kommer att köra över tunnelbanan”

”Ska vi tro Fredrik Reinfeldt och de borgerliga politikerna denna gång? Tillåt mig tvivla. ”

Vi kommer att publicera en längre replik under morgondagen som sammanfattar problemen med förslaget på alla nivåer; landsting, kommun och län.