Gå direkt till innehållet

Bonjour Genève!

Att åka kommunalt i Genève kan vara ett stort nöje. Det börjar redan på flygplatsen. Vid utgången finns automater med gratisbiljetter, giltiga i hela stadszonen i 80 minuter. Men mer än 10 min tar det inte att komma in till city med tåg. Den som vill åka långsammare och se omgivningen väljer buss eller trådbuss.

Hemma på Hantverkargatan vid landstingshuset har en infotavla varit ur bruk sen i mars. Det skulle knappast förekomma här. Schweizarna har koll på saker och ting, städar mycket och lagar det som är trasigt.

Det är lätt att ta sig fram. Vi kan alltid följa vår resa på en tavla inne i vagnen och se bytespunkterna till andra linjer. Överallt ett myller av bussar, trådbussar och spårvagnar med öppna system. Vi stiger på och av genom alla dörrar precis som Vänsterpartiet krävt hemma hos SL i många år. Ingen krockar!

På ungefär varannan eller var tredje resa stiger kontrollanter i snygga västar på, alltid glada, trevliga och skämtsamma med ett Bonjour, le billet s’il vous plait! Vi ser inga som plankar. Det skulle kosta ca 560 kr i böter. Vi turister eller besökare som bor på hotell har ett Genèva Transport Card som ger oss gratisresor i hela stan.

Men ett nöje är det knappast att bo här och varje dag försöka komma på en fullsatt spårvagn eller buss i rusningstid med barnvagn eller rullstol. Då skulle vi förmodligen sakna en sval och rymlig t-banevagn. Och vi har bättre kartor hemma.

Schweizarna är bäst i Europa på att åka kollektivt, i snitt 2 259 km per person och år. Och här som hemma är finansieringen av kollektivtrafiken en het fråga. Nu är det 50/50 skatt resp. avgift men företagen kräver höjda priser. Och eftersom det handlar om Schweiz blir det förstås folkomröstning i den här frågan också.