Gå direkt till innehållet

Flyttas runt, runt som en schackpjäs

Kommer ni ihåg att jag för några dagar skrev och påpekade det självklara; att LSS är en rättighetslag? Nu har vi snurrat runt några varv till! LSS-handläggaren fick vi tag på men hon hänvisade till utbildningsförvaltningen eftersom problemet gäller skolan. Men utan att uppge något namn och telefonnummer till en handläggare. Nej, hänvisningen var till Stockholm.se. Klicka på skola, klicka sedan vidare, och vidare, och vidare, tills du kommer till en liten blankett. Där kan du söka skolskjuts! Men det är egentligen skolans ansvar! ta kontakt med skolan. Så där ja, tillbaka på ruta ett.

Allt ska ske på webben. Alliansen som styr Stockholm skryter om att man sparar in på administrationen och satsar på verksamheterna. Nya kontaktcenter startas, ansökningsblanketter till det mesta finns på webben, klicka bara vidare så kanske du träffar på rätt blankett. Men något lämpligt telefonnummer till någon lämplig handläggare är svårt att hitta. Och om du, mot all förmodan hittar ett lämpligt telefonnummer till en lämplig handläggare så har hen antingen telefonsvarararen på, återkommer klockan 15:00, eller så, om du får tag på hen, så bollas du vidare. Till www.stockholm.se, så kan du fortsätta att klicka runt.

Eftersom jag anser att jag kan stockholmswebben, jag sitter i kommunfullmäktige, i socialnämnden och arbetar på en stadsdelsförvaltning, erbjöd jag mig att hjälpa till. Nog skulle jag kunna hitta rätt i klickandet. Jag klickade, och klickade och klickade, efter ett tags snurrande tog jag min telefon och ringde till Utbildningsförvaltningens växel. Fick efter mycket om och men två lämpliga telefonnummer till två lämpliga handläggare när det gäller särskilt stöd. En av handläggarna kunde dessutom hjälpa till, åtminstone lite grand.

Det kvarstår, LSS är en rättighetslag. Den funktionshindrade och dennes anhöriga har rätt till hjälp och stöd. Så att tillvaron kan bli lättare och så att skolan kan klaras av. Men då måste det faktiskt finnas någon att prata med, det räcker inte med blanketter och fiffiga sökvägar. Anhöriga måste få hjälp så att de kan hjälpa sina skolpliktiga barn. För vi har skolplikt och det är skolans ansvar att barnet kommer till skolan och inte blir hemmasittare.

Hur många ger upp på vägen? Hur många utan svenska som modersmål klarar överhuvud taget av att söka sig fram på webben? Det går inte att klicka runt på turkiska, eller arabiska, det är svenskan som gäller.  Uttröttade föräldrar som desperat söker hjälp, hur ska de orka? Oavsett om de pratar svenska eller något annat språk. När problemen är stora och oron likaså; då måste det finnas en människa att prata med.

Så, att påstå att det går att skära ner hur mycket som helst på administration och samtidigt behålla kvaliteten är lögn. Det går inte! Handläggare att prata med och få hjälp av är oumbärliga. Om en LSS-handläggare i en stadsdel säger: du kan få ett möte hos mig om två månader, när läget är akut och hjälpen måste komma nu, det är ett hån. Jag skyller inte på handläggarna, de gör sitt bästa. Men de är för få. Jag lägger skulden på alliansen! Kanske framför allt på folkpartiet. Det var folkpartiet som drev igenom LSS, se till att den upprätthålls. LSS är en rättighetslagstiftning, se till att funktionshindrade och deras anhöriga får den hjälp och det stöd de är berättigade till. Att påstå att Stockholm är i världsklass är ett hån för alla som klickar sig runt på webben utan att få hjälp och stöd