Gå direkt till innehållet

V anmäler M:s nya reklamkampanj till Konsumentverket

Nu anmäler Vänsterpartiet Moderaternas nya reklamkampanj för att vara vilseledande.

– Till Konsumentverket kan man anmäla reklam som försöker lura konsumenter. Hade Sverker Olofsson varit här, skulle han ha slängt Moderaternas nya kampanj i papperskorgen direkt. I den nya reklamkampanjen hävdar Moderaterna att Stockholm ”snart har 6 000 nya studentbostäder”. Men stadens egna tjänstemän räknar med att det kommer att dröja till år 2020 innan 4 000 av dem ens har påbörjats, säger Clara Lindblom (V), ers Exploateringsnämnden.

– Hittills under mandatperioden har det påbörjats drygt 400 studentbostäder i Stockholms stad. Resten ligger på ritbordet och blir inflyttningsklara om 5 – 10 år, om de nu blir av över­huvudtaget. Jag kan inte tolka den här kampanjen som någonting annat än ett medvetet försök att missleda väljarna, säger Clara Lindblom (V), ers Exploateringsnämnden.

Fakta: Enligt Konsumentverkets riktlinjer prövas bara reklam som har ekonomiskt syfte. V anser att reklamen bör prövas eftersom valresultatet får stor ekonomisk betydelse för väljarna.

Läs Dagens Medias intervju med Clara Lindblom.
Läs Dagens Opinions intervju med Clara Lindblom.
Läs Dagens Arenas intervju med Clara Lindblom.
Läs Hem och Hyras intervju med Clara Lindblom.
Läs Aftonbladets ledare om Clara Lindbloms anmälan.