Gå direkt till innehållet

Tillstånd för att börja bygget av Förbifart Stockholm saknas

Regeringen planerar att ta ett första spadtag för den klimatfarliga motorvägen Förbifart Stockholm i augusti, trots att nödvändiga tillstånd fortfarande saknas. De rättsliga processerna är ännu inte klara och väntas bli det tidigast i slutet av året.

– Först i höst kommer Mark- och Miljödomstolen hålla förhandlingar om miljödomar om att leda bort grundvatten och att bygga tillfälliga hamnar. Dessutom har 13 detaljplaner överklagats och dom har enbart fallit i en. Vänsterpartiet kommer inte att släppa taget om frågan. Väljarna avgör om vi ska satsa 50 miljarder på utsläpp eller kollektivtrafik, säger Rikard Warlenius (V), fullmäktigekandidat och doktorand i humanekologi.

– Många rättsliga prövningar återstår. Jag pressade infrastrukturminister Elmsäter-Svärd på detta i en interpellationsdebatt i riksdagen. Efter att jag upprepat min fråga om vad exakt det är som ska börja byggas i sommar framgick det att hon avsåg det sedvanliga planeringsarbetet. Det första spadtaget är alltså inget annat än en bluff, ett försök att slå split hos motståndet. Det ska hon inte lyckas med, säger Jens Holm (V), riksdagsledamot.

– Förbifart Stockholm är en gigantisk felinvestering. Motorvägen ökar bilismen i en tid när vi behöver minska utsläppen drastiskt. Kostnaden på omkring 50 miljarder skulle räcka till flera nya tunnelbanelinjer, som både minskar utsläpp och trängsel, säger Ann-Margarethe Livh (V), gruppledare i Stockholms stad.

På Stockholmsvänsterns hemsida klimatpartiet.se kan man se hur mycket spårtrafik Förbifartsmiljarderna skulle kunna finansiera.